Marten Soolmans portréja

Már csak néhány hét van vissza az idei Rembrandt évből. Az amszterdami Rijksmuseumba özönlenek a látogatók az emlékév szenzációjára a Rembrandt-Velázquez kiállításra. A tárlaton szerepel Rembrandt egyetlen egészalakos portrépárja Marten Soolmans és Oopjen Coppit életnagyságú festménye. A házaspár hölgytagjáról két hete írtam az ’ Amszterdam szépe’ című bejegyzést. Most ismerkedjünk meg az ifjú férjjel is.

Marten Soolmans édesapja sok más protestánssal együtt az 1585-ben spanyol kézre került Antwerpenből menekült Amszterdamba. A tehetséges üzletember a város legsikeresebb cukorfinomítóját üzemeltetette, ahol a Karib térségből származó nádcukrot dolgozták fel. A Soolmans és a Coppit család vagyonának egyesülését, ambícióikat, a hatalmon lévő gazdag polgárság pozícióját egyaránt demonstráló egészalakos portrépár megrendelésének körülményeit sajnos nem ismerjük. Vajon minek köszönhette az akkor 28 éves, Amszterdamban mindössze néhány éve letelepedett Rembrandt ezt a megtisztelő megbízást? Elképzelhető, hogy Marten és Rembrandt még Leidenből, a festő szülővárosából ismerték egymást. A tehetős fiatalember a leideni egyetemen folytatott jogi tanulmányokat és háza Rembrandt lakóházának közelében állt. A legfontosabb érv azonban természetesen a feltörekvő festő portréinak minősége lehetett. Rembrandtot modelljeinek élethű ábrázolása, a karakterek kifinomult megjelenítése rövid idő alatt a város népszerű portréfestőjévé tették. A fiatal párt házasságuk első évében, gyermekük születése előtti hónapokban örökítette meg Rembrandt. Marten ruházata a legutolsó francia divatot követi, fekete selyem nadrágot és kabátot, csodásan kidolgozott csipkegallért, csipkekötős selyemharisnyát és tekintélyt parancsoló széles karimájú kalapot visel. Az öltözék legfigyelemreméltóbb darabja mégis a magas sarkú cipő, melyet hatalmas rozetta díszít. A két festmény összetartozását számtalan kisebb-nagyobb jellel teszi egyértelművé Rembrandt. Ilyen például a padlózat, a hátterek függönyrészletei, az öltözeteket díszítő rozetták, de a pár egymás felé tett mozdulatai is. Marten a felesége felé nyújtja kesztyűs kezét, Oopjen férje felé tesz egy lépést. A képpár jelenleg a Rembrandt-Velázquez kiállításon a spanyol mester Doña Antonia de Ipeñarrieta y Galdós és fia Luis valamint férje Don Diego del Corral y Arellano portréival látható. Az egymás mellé helyezett képpárok jelentős szemléletbeli különbséget tükröznek. Velázquez képei, a spanyol etikettet követve jóval merevebbek. A modellek ruházata nem a legutolsó divatot követi, gazdagságuk csillogó jeleit sem festették le. Ennél érdekesebb azonban az a tény, hogy a hagyományokkal ellentétben a házaspár hölgytagja helyezkedik el a baloldalon. Ennek oka valószínűleg a feleség magasabb nemesi rangja és az udvarban betöltött fontosabb státusza lehetett. Doña Antonia a trónörökös Don Baltasar Carlos nevelőnője, ’gouvernante-de-manga’ volt. A kifejezés arra utal, hogy a trónörökös kezét nem foghatta meg, csak a ruhaszalagján keresztül tarthatta, ahogy ezt saját kisfiával is teszi a festményen.

 

2019 november 16. - 1 éve