Friss
50 perc alatt Rembrandt körül - Klikkelj és lásd! 2.rész
Hiányzik a múzeumok világa, a tárlatvezetői munka ezért egy kiváló filmes segítségével kreáltunk egy virtuális kiállítóteret és megtöltöttük nagyszerű festményekkel. A Klikkelj, és lásd című online tárlatvezetés sorozat második részében a legnagyobb holland festő Rembrandt Harmenszoon van Rijn életművével ismerkedünk. Csatlakozás: https://youtu.be/bMAMofibdRM
Bővebben
Klikkelj és lásd!
Ez a felvétel az amszterdami Rijksmuseum bezárása előtti órákban készült 2020 márciusában. Egyszerre volt különleges ajándék egyedül maradni a legkedvesebb Rembrandt képekkel és döbbenetes, szomorú tapasztalás a látogatókkal mindig zsúfolt folyosókat üresen látni. Azóta igen kevés kiállítás élmény jutott. Hiányzik a múzeumok világa, a tárlatvezetői munka ezért egy kiváló filmes segítségével kreáltunk egy virtuális kiállítóteret és megtöltöttük nagyszerű festményekkel. Sétálj velem ebben az online múzeumban 17.századi remekművek között és hallgasd meg a hozzájuk kapcsolódó izgalmas történeteket! Klikkelj és lásd! 1.rész A hollandok titka 2021. január 23. 16:00 A kapcsolódás az alábbi linken lehetséges: https://www.youtube.com/watch?v=4JHNdTg4bm4
Bővebben
A Hahnloser gyűjtemény
Néhány éve a finn főváros repülőterén a következő felirat várta az érkezőket : “ Egy normális ember sem látogat novemberben Helsinkibe. Kivéve Téged, te vagány ( “badass” ). Isten hozott! “ Vérmérséklettől függ persze, hogy kinek mi a vagány önmagához képest. Én utoljára augusztus 31-én éreztem magam badass-nek. A határzár előtti utolsó napon felültem a hajnali vonatra, hogy láthassam Bécsben a Hahnloser gyűjteményből akkor nyílt kiállítást. Az utazási idő a vidéki nagyvárosból sokszorosa volt annak amit az Albertina múzeumban tölthettem, ezt éreztem kicsit badass-nek és vállalni azt, hogy nekem fontos ez a tárlat még egy ilyen helyzetben is. A kiállításon sétálva aztán ez a szó tovább lüktetett bennem, kiegészülve a csodálatból és elismerésből származó szinonimákkal Arthur és Hedy Hahnloser felé. A svájci házaspár néhány évtized alatt egyedülálló, sokszínű gyűjteményt hozott létre, saját megérzéseikre, ízlésükre hagyatkozva. A 20.század első éveiben indult gyűjtésük néhány impresszionista, posztimpresszionista és expresszionista műalkotás megvétele után elsősorban a kortársak,a francia modernizmus felé fordult. A Hahnloser gyűjtőpár szoros barátságba került a kor képzőművészeivel, bejáratosak voltak műtermeikbe, vásárlásaikkal és megrendeléseikkel támogatták sokuk induló pályáját. Az eredmény egy 500 alkotást számláló egyedülálló kollekció, melyből 80 művet állítottak ki a Van Gogh, Cézanne, Matisse. A Hahnloser gyűjtemény című tárlaton.
Bővebben
Itt járt Van Eyck
Gent városa nagyon készült az idei évre. Leghíresebb szülöttük neve köszön vissza akármerre járunk. A genti oltár egy részletével, az áhítattal éneklő angyalokkal illusztrált ‘ OMG Van Eyck was here’ feliratok lógnak az utcákon, az épületeken, mindenhol. Az esemény sorozat legfőbb attrakciója a Van Eyck. Optikai forradalom című kiállítást 5 évig készítették elő. Látszik is. Jól kezelik a tömeget, a tereket és a legfontosabb: képesek elvarázsolni. Egy jó kiállítás szerintem a vizuális élményen túl megpróbálja áthidalni az évszázadokat, tanít és nem kioktat, megláttat, partnernek tekint egy közös utazásban.
Bővebben
Bernini csipkéje
Múzeumlátogatáskor nem mindig jut eszünkbe az a tény, hogy egy adott műalkotást milyen térbe, milyen szándékkal készítettek, hogy kontextusukból kiragadva látjuk és értelmezzük őket. A bécsi Kunsthistorisches Museum Caravaggio-Bernini kiállítása, a belsőépítészet és az intim megvilágítás segítségül hívása mellett, úgy igyekszik megteremteni ezt a kontextust, hogy bemutatja a barokk festészet és szobrászat szoros együttműködésének gyümölcseit. A két művészeti ág interakciójának csúcsára ér Rómában a 17. században. A katolikus templomok lenyűgöző látványát közösen érik el, a szobrászat olyan dinamizmust és érzelmeket ábrázol, ami addig a festészet privilégiuma volt. A kiállítás rendezőelve az akkori művészeti viták kifejezései, a legfontosabb érzelmek, ábrázolandó témák: a csodálkozás, meglepettség, rémület, iszonyat, szeretet, szerelem, mozdulat, elevenség, látomás, szenvedés, együttérzés, tréfa.
Bővebben
Last minute Fiedler
Hideg. Köd. Nyák. Hetek óta próbálok eljutni a Fiedler kiállításra, de elvesztem az évvégében meg a kezdetében. Végre bent. Meleg, kellemes nyüzsgés és a képek ismerős vonzása. Az első ’közellépésig’. A ’régi’ képekhez a technika miatt lépek mindig közel, vizslatom hány darabból áll a fatábla, elárul-e valamit a vászon, látok-e szignót. Egy lépés közel, vissza, oldalt, előre, vissza, tulajdonképpen végigsasszézom a kiállítótereket. Fiedler művekhez azonban nem lehet így közel lépni. Ő marasztal. Beszív a festéktáj, az újabb és újabb rétegek, átölel a világa. Már nem fázom. Érzem a meleg szellőt, amelyben állt amikor a szabadban festett, a természet benne van itt minden részletben. Nem kell gondolkodnom, csak elmerülnöm benne. Így haladok képről képre ’közellépésben’, csak a terem végén nézek körbe távolabbról, hogy a képek másik életét is lássam.
Bővebben